Uropførelse · Niels Rønsholdt · Book of Prayers

2019-08-30
"Gaden er protestens bedehus," lyder det i beskrivelsen af Niels Rønsholdts nye værk: Book of Prayers, der har uropførelse i Christians Kirke d. 7. september 2019.

Foto fra www.mogensdahl.dk

D. 7. september kl. 17 uropføres Niels Rønsholdts nye værk Book of Prayers af Mogens Dahl Kammerkor og Athelas Sinfonietta Copenhagen på Golden Days Festival i Christians Kirke. 

Read the English version here.

Golden Days Festival afholdes i år d. 6-22. september. Festivalen afholdes årligt, og profilerer sig som en festival, der formidler viden, historie og kultur på en levende, inddragende og aktualiserende måde. I anledningen af 30-året for berlinermurens fald er dette års tema: 1989.  "I år hylder vi 1989 som et år, der satte Europa fri. Vi fejrer, at optrapningen og grænsedragningerne fik deres ophør og genfortæller historien om Europas forening. For i 1989 sejrede friheden. Og det gjorde drømmene og modet også." skriver Svante Lindeburg, direktør for Golden Days. 

Se Golden Days' program her.

Et oratorium fra gaden
Book of Prayers kan ses som et portræt af slutfirsernes dystopi og vrede, der afløses af murens fald og et udbrud af håb. Book of Prayers er et oratorium for kor og orkester, men ikke et traditionelt et af slagsen. Værket adskiller sig fra oratoriet med ét narrativ, fordi det er en parafrase over genren med udgangspunkt i ordet orare – at bede.

"Jeg tolker her ordet (Oratorium) mere bogstaveligt og tager udgangspunkt i orare - at bede - og oratoriet som et bederum. Oprørets bederum er gaden. Her gjalder parolerne som en slags stor kollektiv bøn om en bedre fremtid," siger Niels Rønsholdt.


Således former Book of Prayers sig som et flertydigt værk, der både hylder den menneskelige hengivenhed i bønnen og samtidig udstiller det tankevækkende i at bede frem for at handle, lyder beskrivelsen hos Mogens Dahl Kammerkor.

Paroleråb og traditionel kirkemusik
Rønsholdts inspiration udspringer fra interessen for bønnen som fænomen. 

"Jeg er meget interesseret i bønnen som fænomen, fordi den typisk rummer en utopi, et ønske om en bedre fremtid - for individet eller kollektivet. På den måde kan bønnen være politisk. Og omvendt er den politiske parole en slags bøn, også en utopi - en drøm eller krav om at noget skal ske for at verden menneskelivet forbedres." siger han. 

Kombinationen af gadens protester og oratoriet som en slags kirkelig musikdramatik deler flere elementer hos Rønsholdt: gentagelsen, det kollektive ritual, musikaliseringen af sproget. 

"I 'Book of Prayers' flettes paroleråbet sammen med den klassiske kirkemusiktradition og på den måde er det min intention både at ophøje og afmontere dem, at både hylde fællesskabet og samtidig udstille masseforførelsen," siger Rønsholdt.

Værket parafraserer bønnen på både et tekstuelt og et musikalsk plan. På det musikalske plan undersøges bønnens natur: Gentagelsen. "Gentagelsen er både bønnens og musikkens stærkeste karaktertræk og i gentagelsen formuleres både vedholdenhed og styrke i håbet, men også desperationen i afstanden mellem det vi har, og det vi håber på," lyder komponistens beskrivelse.


Dagbøger fra 1989
Teksterne i Book of Prayers er hovedsageligt baseret på konkrete paroler fra opstanden i Østtyskland 1989, der førte til Berlinmurens fald. Parolerne er nidkært noteret og kategoriseret af Stasi-agenter og samlet i et håndskrevet hæfte.

"Værkets tekstmateriale stammer fra den konkrete historie, fra gaderne i Leipzig, Dresden, Halle osv. I efteråret 1989. Men det er bearbejdet og generaliseret, så koret repræsenterer et kollektiv, der fremsætter den her besynderlige blanding af bøn og krav. Repræsenterer de os som publikum, eller beder de os om noget? Hvem er det de henvender sig til?" spørger komponisten.

Det må være op til lytterens fortolkning, når Book of Prayers opføres d. 7. september kl. 17 i Christians Kirke. 

NEWS & EVENTS