Art Music Denmark, Dansk Komponistforening og Edition·S indkalder musikere, ensembler og komponister til at udvikle vedkommende og nyskabende koncertformater med fokus på genopførelse af allerede eksisterende værker og styrkelse af fællesskabet mellem musikere og komponister.
Hvorfor genopføre allerede eksisterende værker?
Langt de fleste nye musik-/lydkunstværker oplever kun én eller et par opførelser. Dette betyder, at hverken musikerne eller komponisterne får mulighed for at arbejde videre med og optimere værkerne, hvis potentiale derfor aldrig bliver foldet rigtigt ud. Konsekvensen er et kvalitetstab for alle involverede parter – også for publikum.
Gennem flere opførelser og et medfølgende tættere samarbejde mellem musikere og komponister kan vi løfte både værkerne, indstuderingen og fortolkning op på et højere niveau.
Hvorfor lægge vægt på nye koncertformater?
At indtænke værkerne i nytænkende koncertformater og arbejde bevidst med programsætningen skaber en bedre forudsætning for at formidle musikken meningsfuldt og derved nå et bredere publikum.
I kombination med at styrke samarbejdet mellem musikere og komponister, vil et strategisk og målrettet arbejde med programsætning og koncertformat understøtte en mere økonomisk og kunstnerisk bæredygtig koncertkultur – både når det gælder de allerede eksisterende værker og nye bestillinger.
Hvem kan ansøge?
- Musikere, ensembler med støtteerklæring fra komponister og interessetilkendegivelse fra koncertarrangør(er).
- Ensembler og musikere, der modtager driftsstøtte fra staten kan ikke søge.
Et samarbejde mellem musikere/ensembler og komponister er en forudsætning for, at et projekt tages i betragtning.
Hvad får man ud af at være med?
Der uddeles op til 35.000 kr. per udvalgte projekt, hvor de 5.000 kr. er allokeret til koncertsted. Støtten gives til udviklingsforløb, musikerhonorar, rejse, evt. udgift til koncertsted mv.
Herudover vil udvalgte projekter få støtte i form af rådgivning til projektudvikling, planlægning, eksponering og promovering. Det bliver bl.a. i form af følgende tilbud:
11/4: OFFENTLIGT Netværks- og infomøde
– Komponister, musikere og ensembler inviteres til et netværks- og infomøde.
– Mødet har til formål at orientere om projektets muligheder, ansøgningsproces mv. og tjener samtidig som et mødested for komponister, musikere og ensembler med interesse i at finde nye samarbejdspartnere.
Møde i september: LUKKET møde for deltagere af Genstart
– Deltagere udvalgt til Genstart inviteres til et fælles inspirations- og formidlingsmøde.
–Udvalgte deltagere præsentere deres projekter for hinanden og der bliver god til til samtaler og netværk på tværs af projektets partnere.
De udvalgte ansøgere vil også få rådgivning om at skabe gode partnerskaber med spillesteder og arrangører.
Hvad skal ansøgningen indeholde?
- Projektbeskrivelse på max 2 A4-sider, der redegør for koncertformatet, hvilke værker, der er valgt og hvorfor.
- Fællesskabet og samarbejdets ansvarsfordeling skal tydeligt beskrives i ansøgningen.
- Projektet skal indeholde mindst to værker, der har haft deres uropførelse.
- Der skal afvikles minimum tre koncerter for hvert værk.
- Disse værker skal være skrevet af nulevende komponister, som har indvilget i at deltage i projektet.
- Det er ikke væsentligt, om ansøgende musiker/ensemble selv har bestilt/uropført værket, ligesom værkets kompositionsår ikke er væsentligt.
- Øvrigt koncertprogram inkl. idéer om publikum og målgruppe, samt spillesteder/koncertarrangører.
- Redegørelse for hvem der står bag projektet inkl. kort CV inkl. navn, adresse, tlf., e-mail og evt. hjemmeside
- Lydfiler og/eller noder
- Budget
- Evt. emne/områder, hvor der ønskes særlig rådgivning/udvikling ift. projektet.
Ansøgningerne vil blive vurderet af en jury nedsat af Art Music Denmark, Dansk Komponistforening og Dacapo Edition·S.
Juryen vil vægte:
- Nye samarbejder mellem komponister, musikere og koncertarrangører, der ikke har arbejdet sammen regelmæssigt i nyere tid.
- Projekter og samarbejder, der styrker økosystemet omkring nye værker og/eller ny-indstuderinger.
- Komponister, der pga. karrierepause, (til)flytning, retningsskift eller andre grunde ønsker nyt netværk og samarbejdspartnere.
Deadline for Open Call er 1. juni, 2024.
Ansøg via ansøgningsformularen: ANSØGNINGSFORMULAR.
Projektet er støttet af Augustinus Fonden, William Demant Fonden og Hoffmann & Husmans Fond.